Hitlerova pýcha: Neznámá fakta o bitevní lodi Tirpitz

Tirpitz, sesterská loď Bismarcku, byla spuštěna na vodu v roce 1939 a do služby vstoupila v roce 1941. Po krátkém pobytu v Baltském moři byla přesunuta do Norska, kde měla ohrožovat spojenecké konvoje do SSSR. Přestože se nikdy přímo neutkala s nepřátelskými loděmi, její přítomnost vázala velké britské námořní síly.

Spojenci podnikli několik pokusů o její zničení, včetně útoku miniponorek (Operace Source, 1943) a několika náletů britských bombardérů. Dne 12. listopadu 1944 byla Tirpitz u Tromsø zasažena těžkými pumami Tallboy a převrátila se. Zahynulo přes 1000 námořníků.

Žila životem invalidy a zemřela smrtí mrzáka

Tirpitz byl jedním z největších omylů Kriegsmarine – obrovské náklady a neustálé úpravy vedly k minimálnímu bojovému nasazení, než byl zničen leteckým útokem. Její kariéru popsal ve svém díle Sir Ludovic Kennedy lakonickým prohlášením že „žila životem invalidy a zemřela smrtí mrzáka“.

Neznámá fakta

  • Třída Bismarck měla podle původních plánů obdržet děla ráže 13“, k volbě děl 15“ přispěla francouzská třída Richelieu.
  • Tirpitz byl delší o 3,1 metru než Bismarck.
  • Tirpitz měl silnější motory a dosahoval vyšší rychlosti než Bismarck. Konkrétně 30,8 uzlů oproti 30.
  • Tirpitz měl generátory kouře podobně jako torpédoborce či křižníky.
  • Během svého prvního proplouvání skrze Kielský průplav Tirpitz narazil čtyřikrát na stěny kanálu. Obratnost lodí třídy Bismarck při nízkých rychlostech nebyla příliš veliká.
  • Když Tirpitz dorazil do Norska, byl na jeho palubu přidělen pilot Messerchmittu Bf 109 a letecké eso Kurt Dombacher.
  • Tirpitz na rozdíl od své sestry nikdy nepotopil nepřátelskou vojenskou loď, ale palbou sekundárních děl potopil britskou ponorku X5 a sovětskou nákladní loď z konvoje PQ12.
  • Během svého působení Tirpitz sestřelil 39 nepřátelských letadel.
  • Tirpitz byl cílem více leteckých útoků, než jakákoliv jiná bitevní loď v historii.
  • Během střeleckých zkoušek Tirpitz zasáhl cílovou loď Hessen devětkrát na vzdálenost 25 kilometrů, čímž dodnes drží rekord.
  • Maximální rychlosti 30,8 uzlů dosáhl Tirpitz během zkoušek, ale nebyl využit plný výkon strojů, pokud by byly krátkodobě přetíženy, rychlost 32 uzlů by asi nebyla nedosažitelná.
  • Hodinu a dvacet minut trvalo, než bylo dost páry, aby se loď rozpohybovala.
  • Tirpitz byl největší bitevní lodí postavenou v Evropě.
  • Tirpitz byl poslední velkou hladinovou lodí, kterou Hitler navštívil.
  • Sovětské ponorky napadly Tirpitze celkem třikrát.
  • Na pokrytí paluby lodi bylo použito 7 500 dřevěných prken.
  • Každé z hlavních děl ráže 15“ vážilo 111 tun.
  • Tirpitz jako jediná z velkých německých lodí nikdy neměl baltickou kamufláž.

Zdroj: NavyGeneralBoard, Bismarck class
Licence fotografie: By Unknown author – U.S. Naval Historical Center photograph NH 71390., Public Domain